marți, 17 ianuarie 2012

Suport curs. Memoria



Definitia: este un proces psihic care constă în întipărirea, recunoașterea și reproducerea senzațiilor, sentimentelor, mișcărilor, cunoștințelor etc. din trecut. Memoria definește dimensiunea temporală a organizării noastre psihice, integrarea ei pe cele trei segmente ale orizontului temporal – trecut, prezent, viitor.
Clasificare.
1.       după prezența sau absența intenției, scopului și controlului voluntar în procesele de engramare, păstrare și reactualizare, delimităm memoria involuntară și memoria voluntară.
2.       după gradul de înțelegere al celor memorate, memoria poate fi mecanică sau logică. După modalitatea informațională preferențială, s-au identificat memoria imagistic-intuitivă și memoria verbal-simbolică.
3.       după criteriul timpului, se delimitează: memoria senzorială, memoria de scurtă durată și memoria de lungă durată.

Functiile memoriei
Memoria are o functie cognitiva. Este un proces de cunoastere, iar rolul ei cel mai important este acela de a oferi continuturi proceselor cognitive superioare (gândirii si imaginatiei). Memoria are si o functie adaptativ reglatorie, jucând un rol fundamental în echilibrul vietii psihice a omului. Fara memorie, nu ar fi posibil fenomenul de constiinta. Memoria realizeaza ancorarea omului în trecut, capacitatea de a rezolva situatiile prezente si resurse pentru anticiparea celor viitoare.

Memoria are anumite proprietati care se manifesta diferit la persoane diferite:
Volumul-se refera la cantitatea de informatie ce poate fi stocata.Aceasta difera de la o persoana la alta.
Mobilitatea-se refera la capacitatea de a acumula cunostinte noi,de a le corela cu alte cunostinte,de a le modifica.
Rapiditatea fixarii vizeaza usurinta intiparirii,efortul presupus pentru realizarea ei.
Fidelitatea redarii se refera la masura in care informatia actualizata corespunde cu cea intiparita Rapiditatea actualizarii se refere la viteza cu care reusim sa actualizam un material invatat.


Obiectivele cel doua suporturi de curs despre Memorie, respectiv Gandire sunt:
- o forma de predare cat mai detaliata dar usor de inteles de catre student/elev;
- explicarea pasajelor mai greu de inteles intr-un mod cat mai amanuntit;
- feedback-ul elevilor/studentilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu